zaterdag 31 mei 2008

SamSam

Afgelopen donderdag ben ik op bezoek geweest bij m'n medezeper Sal. Ik had al langere tijd het plan in mijn hoofd om eens 2 zeepmethodes met elkaar te combineren: geklopte zeep en cold process zeep. Geklopte zeep wordt 'koud' gemaakt en heeft een luchtige structuur. Cold process zeep wordt warm bereid en heeft een compacte structuur. In m'n eentje is het niet haalbaar om beide zeepmengsels op hetzelfde moment te maken en gietklaar te krijgen, maar gelukkig wilde Sal wel aan het experiment meewerken.

Het was op verschillende fronten een hele uitdaging! Voor zover wij weten is dit nog niet eerder gedaan, dus we hadden geen idee hoe de verschillende temperaturen van de mengsels zouden uitwerken op het resultaat. Het was ook spannend om alles zó te plannen dat we beiden tegelijk onze zeep gietklaar zouden hebben. Onze verschillende karakters vormden nog eens een extra uitdaging! Ik ben van het snelle werken, terwijl Sal graag ruuustig de tijd neemt. :)

Maar... het is ons gelukt! Mag ik u voorstellen: SamSam, een zeep van half geklopte zeep (wit) en half cold process zeep (oranje), geparfumeerd met een hemelse blend van 2 geuren (oranjebloesem/patchouli), gemaakt door 2 zepers en verdeeld over 2 mallen. Het idee kwam van mij en de naam kwam van Sal.


Sal heeft met zijn deel zijn eigen kunstje gedaan en heeft de zeep laten 'gellen' door hem goed warm te houden. Hierdoor is het eindresultaat net even anders geworden dan mijn zeep.
Als echte Francofiel heeft hij zijn zeep Moitié Moitié (fifty fifty in het Frans) genoemd.



Geen opmerkingen: