zaterdag 31 mei 2008

Sheabutter



Eén van de meest waardevolle en mijn meest favoriete natuurproducten is Sheabutter. Ik gebruik dit graag in mijn producten, zoals de BoddieBoter, de MassageKaars, MassageBonBon en soms ook in mijn zepen.


Laatst werd mij gevraagd of ik sheabutter kon maken. Uit de ingrediëntendeclaratie van de creme die 'sheabutter' genoemd werd bleek dat er slechts een paar grammetjes sheabutter in zaten. De creme bestond grotendeels uit water en glycerine, met wat rijstkiemolie, sheabutter en emulgatoren. Het was een goed voorbeeld van slimme marketing; veel geld vragen voor hoofdzakelijk water is toch best een kunst!

Maar laat ik u wat meer vertellen over mijn favoriete 'shea'. Sheabutter komt van de Afrikaanse savanne en wordt gewonnen uit de pitten van de vruchten van de Butyrospermum Parkii (sheabutterboom, of karitéboom). De Afrikaanse bevolking gebruikt sheabutter al eeuwen voor de verzorging van de huid en bij verschillende huidproblemen. De karitéboom is voor Afrikanen een heilige boom en mag dan ook niet gekapt of beschadigd worden.
Sheabutter trekt goed in de huid en maakt de huid weer zacht en soepel en beschermt tegen uitdrogen. Een ideale ‘boter’ voor alle huidtypes en in het bijzonder voor de droge en/of oudere huid.
Ongeraffineerde sheabutter bevat heilzame stoffen zoals allantoïne, vitamine A en E. Deze werkstoffen stimuleren het genezingsproces, niet alleen bij een erg droge huid, maar ook bij eczeem, littekens, striae, ontstekingen, verbrandingen, een geïrriteerde en/of schilferige huid. Sheabutter bevordert de circulatie in de huid, waardoor afbraakproducten versneld afgevoerd worden en de zuurstoftoevoer verhoogt. Door sheabutter te combineren met andere oliën wordt de harde boter beter smeerbaar en wordt het product verrijkt met de eigenschappen van de gekozen oliën.
Sheabutter is geen goedkoop product. De karitéboom begint pas na 20 jaar vruchten te vormen en dan duurt het nog eens 10 jaar voordat de opbrengst maximaal is. De plaatselijke bevolking verzamelt en bewerkt de noten handmatig tot de ons bekende sheabutter. De karitéboom vormt voor hen een belangrijke bron van inkomsten!

Geen opmerkingen: