zondag 30 september 2007

TruffelZeep

Leuk is dat, als mensen meedenken op zoek naar originele zeepideeën! Zo kwam de broer van een vriend, die kok is, met het idee 'truffelzeep' te maken. Kijk, daar was ik zelf dus nooit op gekomen... Ik heb er op culinair gebied gelijk het een en ander bij geleerd. Zo heb je truffelolie en 'truffelolie'. De goedkope versie is simpelweg gearomatiseerd, de dure truffelolie is getrokken met een echt stukje truffel: Gocce di Tartufo.
De échte truffelolie werd me op een dienblaadje gepresenteerd, maar voordat ik er mee aan de slag kon moest ik eerst nog een goed plan trekken. Het zou nl. zonde zijn deze olie mee te verzepen... De enige manier om dat te voorkomen is om zeep te maken volgens de Hot Process methode en die, na volledige verzeping, te overvetten en parfumeren met truffelolie.
Het plan: een zeep van 60% olijfolie, met kokosolie, babassu en wonderolie. Kleur: lichtbruin, door er een klein snufje cacao aan toe te voegen. Lekker natuurlijk!
De uitvoering: een stuk eenvoudiger dan ik had gedacht. Het ging van een leien dakje en aan het einde kon ik m'n handen al gelijk met een reststukje wassen, omdat deze zeep geen rijpingstijd nodig heeft.
Het resultaat: Sapone di Tartufo, door het grote deel olijfolie een zachte zeep en heerlijk schuim door de kokos-, babassu- en wonderolie, met de aardse geur van echte truffelolie!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Woooooooooooow..........!!!!

Anoniem zei

Wat een goed idee!

:)

Die moet ik eens proberen...
Groetjes,
Iwan (kok)