zondag 6 januari 2008

Vloeibare olijfoliezeep

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het is toch gelukt: vloeibare olijfoliezeep!

Om vloeibare zeep te maken moet de olie niet met NaOH verzeept worden, maar met KOH. Dit laatste goedje is veel moeilijker te bemachtigen dan NaOH, die ik gewoon bij de doe-het-zelf zaak kan kopen. Met KOH kun je echte ouderwetse scheerzeep maken, 'creamsoap' en vloeibare zeep. De scheerzepen zijn (volgens de mannen) een succes, de 'creamsoap' is nog niet gelukt en sinds kort douche ik me met m'n vloeibare olijfoliezeep! Ik ben er helemaal mee in m'n nopjes. :)

Nu is olijfoliezeep al heel mild, maar toch heb ik er nog 6% onverzeepte olie in gelaten, zodat de zeep nog milder is. Het schijnt een 'break the rules' zeep te zijn, want ik las ergens dat dit niet zou kunnen, omdat de olie dan bovenop zou komen te drijven. Het staat al een tijdje en ik heb nog geen olie bovenop gezien. Mij verbaast dat niet, omdat zeep immers een emulgerende werking heeft. Mijn eigenwijze actie blijkt dus goed uit te pakken.

Ik vind het wel jammer dat ik aan de vloeibare zeep geen kokosmelk kan toevoegen, zoals ik bij de gewone stukken olijfoliezeep ('Oilivia') doe, voor extra zacht en cremig schuim. In de vloeibare zeep zou dit snel bederven. Maar ook zonder kokosmelk vind ik het een succes.

Deze eerste portie gaat kado en het restje is lekker voor mezelf. Gewone zeep is aanzienlijk sneller gemaakt en net zo heerlijk, maar ik ga hier ook beslist meer van maken! Eerst zal ik meer KOH moeten inslaan, flessen, zeeppompjes? Ach, die heeft u toch zelf al wel in huis...? Toch?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Waauuwww, vloeibare zeep! Ik vroeg me al af hoe je dag maakt. Het ziet er heerlijk uit! En dat plaatje van het boselfje is echt heel gaaf!! Super hoor!!

Ik zag dat je ook weer even bij mijn logje langs was gekomen! Daar is het momenteel een beetje stil. Ik ben heeeeel erg druk met mijn afstudeeropdracht. Over twee weken moet de scriptie klaar zijn namelijk.

Maar spannend zeg! Ik ben erg benieuwd naar je wierookavontuur!! Hihi en ik word ook altijd zo ongeduldig als ik een pakketje materiaal besteld heb... elke keer als de tnt-bus door de straat rijdt, spring ik op en ren naar het raam om te kijken of de postbodemeneer een pakketje bij mij komt bezorgen.

Iets wat ik de komende dagen ook veel zal doen, aangezien het zwerf-pakket naar mij onderweg is!! *wiebel wiebel* Ik ben echt ZO nieuwsgierig naar de inhoud... en natuurlijk naar jouw boselfje (de zeepversie)!

Met de wierook die ik voor jou zou gaan maken is het nog niet zo best helaas. Het plan was dat er veel gefreubeld zou worden deze vakantie, maar in plaats daarvan heb ik dus heel veel aan mijn afstudeeropdracht gefreubeld. Deze week nog even doorbikkelen en dan heb ik het weekend vrij (hoop ik)!! Maar het "ontwerp" is al wel helemaal uitgedacht, dat kan ik echt niet tegenhouden! *grinnik*

Liefs Inge

Ada zei

Oh geweldig. Wat ziet dat er zo al goed uit zeg!! Inderdaad wel jammer dat je er geen kokosmelk in kunt doen, maar ach je kunt niet alles hebben he.

Zegg, als je toch weer KOH ingaat slaan denk dan ook eventjes aan Moi....

Patrick zei

Zier er toppie uit! Ik ben erg benieuwd hoe deze in gebruik is...

Teken je de verpakking / etiket ook zelf? Ik vind het er erg goed bij passen en het komt erg goed over!

Groetjes,

Patrick